مزیت های کسب و کار خانگی

مزایای کسب و کار خانگی چیست؟

2.9
(12)

مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

مزایای کسب و کار خانگی چیست، یکبار برای همیشه واقعیت ها را بگوییم. این جمله ای است که بارها و بارها شنیده ایم و خوانده ایم. هربار در مجله یا یک وبسایت خوانده ایم که کسب درآمد در منزل مزایای ارزشمند و زیادی دارد. توجه شما را به تعدادی از این جملات کلیشه ای، تکراری غیرواقعی جلب میکنم. البته ذکر این نکته هم الزامی است که مشاغل خانگی و کار در منزل نیز مانند همه کسب و کارها دارای مزایا و معایبی است. اما بخشی از این مزایا که بین عموم مطرح می شود واقعاً وجود خارجی ندارد. بیشتر یک عامل جلب توجه برای تور کسانی است که می خواهند از جذب شما اهداف خودشان را محقق کنند.

مزایای کسب و کار خانگی

  • آزادی و استقلال عمل بیشتر
  • ساعات کاری انعطاف پذیر
  • ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
  • پایین بودن میزان ریسک
  • امکان کارکردن پاره وقت
  • راحت تر بودن تربیت بچه ها
  • داشتن فرصت و زمان بیشتر

حقیقت چیز دیگریست

اما اگر کمی ، فقط کمی با کسب و کار خانگی آشنایی داشتیم ، چنین قلمی نمیزدیم.یکی از دلایلی که افراد لیست بلندبالایی از مزایای کسب و کارخانگی میدهند این است که تا بحال کسب و کارخانگی نداشته اند و یا نگاه شان به این شاخه از کسب و کار یک نگاه جدی و کارشناسانه نبوده است.حداقل دانش درباره یک شاخه علمی یا موضوع می تواند واکاوی و بررسی موضوع از طریق فعالان آن حوزه باشد. از موفق ها گرفته تا شکست خورده ها.بی شک اگر نویسندگان و حامیان کسب و کارهای خانگی آگاهی و دانش مناسبی درباره کسب و کارداشته باشند، نمی توانند به راحتی لیستی از مزایای کسب و کارخانگی تهیه کنند که در آن پایین بودن میزان ریسک ، راحت تربودن تربیت بچه ها و پاره وقت کارکردن جزو مزایای کسب و کار به حساب آید.

اوصاف یک کسب وکار بدون حامی

بازهم نقدی دیگر؟!

اتفاقاً در این نوشتار قصد نقادی ندارم .اگرچه مجبورشدم با انتقاد از قلم هایی که درخصوص مزایای کسب و کار خانگی شروع کنم اما هدفم از این نوشتار به تصویر کشیدن زوایای پنهان و غبارآلود شاخه ای از کسب و کارهاست که اکثر مردم آن را به چشم تفنن دیده و یا آن را شایسته کسب و کار قلمداد کردن نمیدانند. این نوشتار نقد که نه یک مطلب آگاه کننده برای عموم و فعالان کسب و کار خانگیست تا با آگاهی بیشتری تصمیم به راه اندازی کسب و کار خانگی بگیرند.

کسب و کار خانگی واقعاً یک کسب و کار است

قبل از اینکه نظرات صاحبان اندیشه و نظر در این حوزه را رد کنم و حقیقتی از دل فعالان کسب و کار خانگی را برایتان به تصویر بکشم. لازم میدانم یک نکته بدیهی را یادآوری کنم. وقتی به فعالیتی ، کسب و کار اطلاق می شود، باید بپذیریم تمام قوانین در حوزه برنامه ای و عملیاتی آن در تمام شاخه ها مشترک و نزدیک به هم است. موضوع جریان درآمدی ، هزینه ها، سرمایه ، مزیت های رقابتی ، ارزش پیشنهادی و هرآنچه که باعث توسعه و یا سقوط یک کسب و کار می شود شامل آن شاخه هم می شود.

پس در همین ابتدا باید بپذیریم که کسب و کار خانگی هم یکی از شاخه های کسب و کار است که نیاز به تبیین چشم انداز ، تدوین قوانین و توجه صاحب نظران متخصص در حوزه کسب و کار دارد.

وضعیت مشابه کسب و کارها در مزایا و معایب

با قبول این موضوع که کسب و کار خانگی هم یکی از شاخه های مهم و دارای ارزش در حوزه کسب و کار است، چگونه می توان برای آن مزایایی قائل شد که در تمام شاخه های کسب و کار وجود ندارد؟ چگونه می توان گفت ریسک کسب و کار در این شاخه کم است با اینکه میزان رقبا، وضعیت بازار و دانش کسب و کار دراین حوزه مشابه دیگر حوزه ها از یک نسبت معین و مشخص برخوردار است. اگر در صنعت و یا کسب و کارهای روستایی رقابتی برقراراست اینجاهم به همانگونه رقابت وجود دارد. در این شاخه هم شماباید به بررسی ریسک بپردازید و بی گدار یا به سادگی نمی توانید تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار خانگی بگیرید. در این شاخه هم نیاز به اعتبارسنجی می باشد. نیاز به خلق یک ارزش پیشنهادی برای رقابت می باشد.

چالش های کسب وکارخانگی

اوصاف یک کسب و کار بدون حامی

با توجه به این شرایط ، شما برای ماندن در کورس رقابت ، برای کسب درآمد و پیشبرد معیشت خود باید همان راهی را بروید که شاخه های دیگر می روند.فقط بایک تفاوت عمده ، شما قوانین جامع حمایتی ، توسعه ای و راهبردی در این حوزه ندارید چون کسی شمارا جدی نمیگیرد. در طول شبانه روز باید وقت زیادی به کسب و کارتان اختصاص دهید تا به یک درآمد پایدار برسید چراکه بازهم جدی تان نمی گیرند. آزادی و استقلال عمل بیشتری ندارید چون محدودیت های زیادی از نظر فرهنگی(درخانواده و جامعه) و قانونی وجود دارد که شمارا نادیده میگیرد و محصول تان را فاقد استاندارد و مجوز می داند.

و در ادامه مشکلات و معضلات مشاغل و کسب و کارهای خانگی

رقابت زیادی بین فعالان این حوزه وجود دارد و شما برای ماندن در کورس رقابت نمی توانید تعادل و موازنه ای بین زندگی و کارتان برقرار کنید. محل کارتان نزدیک زندگیست و با مراجعه مشتری زندگی تان را رها میکنید و به کارتان میچسبید.اگرهم با قوانین شخصی تعادلی ایجاد کنید ، همان کاری را کرده اید که شاخه های دیگر در کسب و کارشان میکنند پس این تعادل و موازنه در شاخه های دیگر هم با قوانین ،گنجانده شده است.

معضلات و مشکلات در کسب و کار خانگی به قوت خودباقی است

وقتی کسب و کارتان در ابتدای راه قراردارد،وقت بیشتری برای توجه به زندگی تان ، فرزندان تان و همسرتان دارید. اما به محض اینکه کسب و کارتان رونق بگیرد و یا برای تامین معیشت احساس به تلاش بیشتر داشته باشید،سعی وکوشش تان دوچندان که نه صدچندان می شود تا به یک درآمد پایدار برسید، اینجاست که وقت و زمان کمتری برای رسیدگی به امورات شخصی و خانوادگی دارید.

پیشنهاد می کنیم این نوشتار را هم مطالعه کنید: چالش های داشتن یک کسب و کارخانگی

برگردیم به پرسش اولیه نوشتار

مزایای کسب و کار خانگی چیست؟ حقیقت امر همین است که میگویم. اگر کسب و کارهای دیگر مزایا و معایبی دارند کسب و کار خانگی هم مزایا و معایبی دارد. این مزیتها و معایب در ریشه و بنیاد با دیگر شاخه های کسب و کار مشترک است. اما لطفاً این طرف آنطرف نروید بگویید بله کسب و کارهای خانگی مزایای زیادی دارد، چنین است و چنان است. وب سایت تواناشو خود با افتخار یک کسب و کار خانگی است اما گرداندگان آن روزانه ۱۲ ساعت برای این کسب و کار وقت می گذارند و ۱۲ ساعت دیگر هم اندیشه و فکرشان مشغول کسب و کارشان است. ما هم برای ماندن در کورس رقابت با رقبای بزرگ و کوچک هزینه می کنیم و این هزینه یک تصمیم استراتژیک است.

تهیه مطلب: علیرضا احدی

دانلود PDF

آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟

روی ستاره‌ها کلیک کنید و به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 12

1 دیدگاه برای “مزایای کسب و کار خانگی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *